Filosofii ar trebui sa se insoare? Sau, altfel spus, cautarea intelepciunii este compatibila cu viata langa o femeie? In acest sens, este celebra povata pe care i-o da Heloise iubitului ei, Abélard, filosoful medieval: Sa te indepartezi, fie si pentru un moment, de filosofie inseamna aproape acelasi lucru cu a o abandona.
Sau Ce poate fi mai pagubos si deplorabil decat sa vezi un barbat pe care natura l-a creat pentru o lume intreaga supus unei singure femei? Pe cativa barbati ai istoriei gandirii trupul femeii i-a lasat indiferenti: Newton, Robespierre, Kant.
Intr-o carte despre viata sexuala a lui Immanuel Kant, Jean-Baptiste Botul arata ca celibatul, departe de a fi o problema contingenta, tine de insasi esenta filosofiei.
Argumentul este unul istoric: in secolul al XVII-lea Descartes, Spinoza, Pascal, Leibniz, Malebranche, Gassendi, Hobbes au ramas celibatari.
In secolul al XVIII-lea nici Hume, Voltaire, Kant nu au incercat aventura conjugala.
In secolul al XIX-lea s-au casatorit Hegel, Fichte, Schelling, Comte, Marx, dar nu si Schopenhauer, Nietzsche, Kierkegaard.
Botul recunoaste ca s-a incheiat o epoca in care filosoful celibatar nu era o curiozitate, dar va deveni una ca atare datorita victoriei in filosofie a starii conjugale.
O istorie de peste 25 de secole in care filosofii s-au clonat intre ei, fara sex, prin afiliere, agregare, prietenie.
Conform acestei teze, filosofia s-a imbolnavit de moarte o data cu filosoful casatorit si a murit cand acesta a devenit profesor de filosofie.
Corina Ciocarlie
46.55 Lei
32.00 Lei
Stefan Todirascu
29.00 Lei
Ioan Petru Culianu
23.70 Lei
Ioan Petru Culianu
33.96 Lei
Ioan Petru Culianu
22.07 Lei